Ga naar de inhoud

Algemene voorwaarden

Definities

1.1.     Onder Ondernemer wordt verstaan: de opdrachtgever bij de overeenkomst van opdracht (hierna de Overeenkomst) tussen Ondernemers en Pakkethelden

1.2.     Onder Overeenkomst wordt verstaan: de overeenkomst van opdracht op basis waarvan Pakkethelden nader in deze Overeenkomst aangeduide diensten verleent.

1.3.     Onder Opdrachtsom wordt verstaan de door de Ondernemer aan Pakkethelden, verschuldigde, al dan niet periodieke, tegenprestatie voor de overeengekomen diensten voortvloeiende uit de Overeenkomst.

1.4.     Onder Opslag wordt verstaan: bewaring van roerende zaken ten behoeve van Ondernemer, welke roerende zaken door de leveranciers van de Ondernemer op het distributiecentrum Pakkethelden worden afgeleverd en door deze in ontvangst worden genomen. Opgeslagen zaken worden per door levereenheid gerangschikt;

1.5.     Onder Overslag wordt verstaan: het doorleveren van roerende zaken die, gelijk omschreven in 1.4, op het distributiecentrum van Pakkethelden in ontvangst worden genomen, binnen 2 werkdagen door Pakkethelden aan de Ondernemer of aan door Ondernemer nader aan te duiden derden;

1.6.     Onder Value Added Logistics wordt verstaan: logistieke werkzaamheden ter plaatse in het distributiecentrum van Pakkethelden , voor zover deze werkzaamheden meer omvatten dan Opslag en Overslag, afhankelijk van de specifieke inhoud van de Overeenkomst.

1.7.     Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die Pakkethelden niet heeft kunnen vermijden en waarvan Pakkethelden de gevolgen niet heeft kunnen verhinderen. Voorbeelden van overmacht zijn: stakingen, gewijzigde wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, ongevallen, brand en inbraak.

Identiteit van de onderneming

2.1.     Deze algemene voorwaarden zijn van Pakkethelden,
Bezoekadres:
Korte Stadionweg 103A,
3077ME Rotterdam,
Loodsadres:
Koperslagerstraat 2
3077MD Rotterdam,

Telefoon: 06-33254010
Email: Contact@pakkethelden.nl

KVK:82536066
RSIN: NL862509518B01

Toepasselijkheid

3.1.     Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten tussen Pakkethelden en Ondernemers.

3.2.     De toepasselijkheid van enige andere algemene voorwaarden wordt van de hand gewezen.

3.3.        In aanvulling op deze algemene voorwaarden, zijn de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) van toepassing.

Totstandkoming Overeenkomst

4.1.     Een Overeenkomst komt tot stand na schriftelijke ondertekening door de Ondernemer van de Overeenkomst, of na schriftelijke bevestiging door Pakkethelden, van de gemaakte afspraken met een Ondernemer over de door de betreffende Ondernemer gewenste diensten.

4.2.     In overeenstemming met art 25 W.kh. wordt een Overeenkomst verondersteld te van toepassing te zijn indien de factuur voor de geleverde diensten is betaald. Indien 3 maanden achter elkaar diensten zijn verleend en de daartoe strekkende factuur is betaald, wordt een overeenkomst verondersteld met de lengte van 1 jaar.

4.3.     Eventuele wijzigingen op de Overeenkomst zijn slechts geldig indien zij schriftelijk zijn vastgelegd.

Prijzen

5.1.     De door Pakkethelden gehanteerde prijzen zijn exclusief BTW, tenzij anders overeengekomen.

5.2.     De prijzen van ongewijzigde diensten kunnen door Pakkethelden 1 maal per jaar,  worden geïndexeerd. De maximale indexering bedraagt de jaarlijkse NEA index, zoals deze wordt gepubliceerd.

5.3.     Pakkethelden is gerechtigd om onvoorziene prijsstijgingen in externe kosten aan de Ondernemer door te berekenen. Voorbeeld van dergelijke onvoorziene prijsstijgingen zijn gewijzigde wisselkoersen en van overheidswege opgelegde belastingen en heffingen.

5.4.     Jaarlijks wordt de Ondernemer geinformeerd over de tarieven voor het komende jaar.

Betaling

6.1.     Betaling van de Opdrachtsom dient zonder aftrek van enige korting te geschieden binnen 14 dagen van factuurdatum.

6.2.     Het is de Ondernemer niet toegestaan de betaling van de Opdrachtsom op te schorten en/of te verrekenen met enige vermeende tegenvordering.

6.3.     Indien tijdige en integrale betaling uitblijft, is de Ondernemer, zonder dat voorafgaande ingebrekestelling vereist is, een cumulatieve rente verschuldigd van 1,25% per maand, dan wel de wettelijke rente indien deze hoger is, over de Opdrachtsom, vanaf de vervaldatum tot aan de dag der algehele voldoening.

6.4.     Indien tijdige en integrale betaling uitblijft, is de Ondernemer naast de rente genoemd in artikel 5.3 verplicht alle daadwerkelijk gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van rechtsbijstand, naast de geliquideerde proceskosten, te vergoeden. Deze kosten worden gefixeerd op 15% van de Opdrachtsom met een minimum van € 1.000,00.

Aansprakelijkheid

7.1.     Vervoerstraject: Pakkethelden aanvaardt aansprakelijkheid als vervoerder voor schade of verlies van aan hem toevertrouwde zaken, ontstaan tijdens de vervoerstrajecten.

7.2.     Schade aan zaken anders dan tijdens vervoer: Pakkethelden is aansprakelijk voor schade aan of verlies van de hem toevertrouwde zaken vanaf de inontvangstneming daarvan tot aan de aflevering tenzij hij overmacht als bedoeld in artikel 1.7 bewijst, en met inachtneming van de navolgende beperkingen en limieten, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.

a.     Gevolgschade: Pakkethelden is slechts aansprakelijk voor schade aan of verlies van de hem toevertrouwde zaken en derhalve niet voor immateriële schade, gederfde winst, gevolgschade, hoe ook ontstaan, daaronder tevens begrepen schade door vertraging en schade veroorzaakt door adviezen van Pakkethelden.

b.     Opslag in open lucht: Pakkethelden is niet aansprakelijk voor schade aan zaken, voor zover die schade het gevolg is van de bijzondere risico’s verbonden aan opslag, in opdracht van de opdrachtgever, in de open lucht.

c.      Aansprakelijkheidslimiet: Pakkethelden is, behoudens opzet of grove schuld van henzelf, in geen geval verdergaand aansprakelijk dan ten belope van euro 3,40 per kilogram beschadigd of verloren gegaan gewicht, met een maximum van euro 250,00 per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen met dezelfde oorzaak.

7.3.     Leververschillen: Eventuele verschillen dienen te blijken uit de leveringsdocumenten, welke tenminste eenmaal per kalenderjaar, na afloop daarvan, dan wel op het moment waarop de overeenkomst . Eventuele tekorten en eventuele overschotten worden daarbij tegen elkaar weggeboekt. Ingeval van voorraadverschillen kan er slechts dan sprake zijn van enige aansprakelijkheid van Pakkethelden daarvoor indien de tekorten (manco’s) eventuele overschotten overtreffen in een aantal stuks, kilogrammen of liters, dat groter is dan één procent van het aantal dat op jaarbasis betreffende die zaken onderwerp is van de overeenkomst.

Overmacht

8.1.     Gedurende overmacht worden de verplichtingen van Pakkethelden opgeschort.

Einde Overeenkomst

9.1.     De normale opzegtermijn bedraagt 3 maanden, ingaande op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de aanzegging van de beëindiging van de overeenkomst is gedaan. Een aanzegging van de beëindiging dient per mail of per brief te worden gedaan aan de contactpersoon.

9.2.     Pakkethelden heeft het recht de Overeenkomst eenzijdig met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk tussentijds te beëindigen en/of de uitvoering van haar uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te schorten, indien:

a. De Ondernemer tekort is geschoten in de nakoming van één of meer verbintenissen voortvloeiende uit de Overeenkomst en te dien aanzien in verzuim verkeert;

b. De Ondernemer in staat van – voorlopige- surséance van betaling, dan wel faillissement wordt verklaard, dan wel een verzoek om in aanmerking te komen voor de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) van de Ondernemer is ingediend en/of toegewezen;

c.   Ten laste van de Ondernemer executoriaal beslag is gelegd;

d. Een tot ontbinding en/of liquidatie van de Ondernemer strekkend besluit is tot stand gekomen;

e.   De Ondernemer is overleden of onder curatele is gesteld.

9.3.     De Ondernemer heeft het recht de overeenkomst eenzijdig met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk tussentijds te beëindigen en/of de uitvoering van haar uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te schorten, indien:

a. Pakkethelden tekort schiet in het leveren van voldoende betrouwbaarheid in de overeengekomen dienstverlening. Die betrouwbaarheid dient door de Ondernemer schriftelijk bij Pakkethelden kenbaar te zijn gemaakt.

b. Er bij herhaling goederen beschadigd worden tijdens opslag en behandeling van deze goederen bij Pakkethelden

c.   Er bij herhaling goederen (tijdelijk) kwijt raken in de periode waarin Pakkethelden de goederen beheert.

Retentierecht en pandrecht

10.1. In alle gevallen, ongeacht van welke dienstverlening sprake is, heeft Pakkethelden op alle zaken, geldsommen en/of documenten die zij onder zich houdt een retentierecht jegens eenieder die afgifte van die zaken en/of documenten verlangt. Jegens derden geldt dit retentierecht slechts  voor zover Pakkethelden geen reden had te twijfelen aan de bevoegdheid van de persoon die de zaken en/of documenten ter Opslag/Overslag/transport heeft aangeboden.

10.2. Pakkethelden kan haar retentierecht ook uitoefenen voor hetgeen door de Ondernemer nog verschuldigd is uit hoofde van eerdere of andere overeenkomsten.

10.3. Alle zaken, geldsommen en/of documenten strekken voorts tot onderpand ten behoeve van Pakkethelden voor alle vorderingen op de Ondernemer.

Levering zaken via Pakkethelden

11.1. Dit artikel is van toepassing op alle diensten die Pakkethelden aanbiedt, waarbij het noodzakelijk is dat de Ondernemer bepaalde of alle zaken aan het afleveradres van Pakkethelden levert of laat leveren.

11.2. De Ondernemer is bevoegd om aan alle toeleveranciers van zaken het adres van Pakkethelden aan te duiden als leveringsadres.

11.3. De Ondernemer zal waar mogelijk Pakkethelden in kennis te stellen van geplaatste bestellingen en verwachte leveringsdata, zodat Pakkethelden in staat wordt gesteld om zich op die bestellingen logistiek voor te bereiden. De Ondernemer dient te bevorderen dat de betreffende leveranciers alle mededelingen, bevestigingen, updates etc. die betrekking hebben op de leveringen die aan het adres van Pakkethelden dienen te geschieden, mede aan Pakkethelden te vermelden.

11.4. De levering aan het adres van Pakkethelden heeft te gelden als een geldige levering aan de Ondernemer. Pakkethelden verklaart de geleverde zaken steeds als houder voor de Ondernemer in ontvangst te nemen.

11.5. Op het moment van aflevering aan het adres van Pakkethelden verplicht Pakkethelden zich om namens de Ondernemer de geleverde goederen conform de omschrijving op de vrachtbrief te controleren. Pakkethelden controleert op uitwendige schade van de buitenste verpakkingslaag. Alvorens goederen, die uiterlijk waarneembaar beschadigd zijn, in ontvangst te nemen, vraagt Pakkethelden instructies aan de Ondernemer. Indien de instructies niet, of niet tijdig verkregen kunnen worden maakt Pakkethelden namens de Ondernemer een aantekening van schade of manco’s op de vrachtbrief van de vervoerder. Pakkethelden controleert niet de inhoud van de verpakking.

Opslag/Overslag/Value Added Logistics

12.1. Dit artikel is, in aanvulling op de voorgaande artikelen, van toepassing indien en voor zover de Overeenkomst mede behelst de verplichting van Pakkethelden om zaken voor en ten behoeve van de Ondernemer in ontvangst te nemen, in opslag te houden, en/of door te leveren (overslag), en/of nader in de Overeenkomst omschreven Value Added Logistics.

12.2. De Ondernemer is verplicht om Pakkethelden tijdig alle informatie aan te leveren omtrent de zaken en eventueel de behandeling daarvan (ver-/ompakking, labeling etc.) die voor Pakkethelden van belang is en/of waarvan de Ondernemer in redelijkheid kan of moet weten dat die voor Pakkethelden van belang is. Voorts zal de Ondernemer zo veel mogelijk alle zaken en/of partijen van zaken aan Pakkethelden duidelijk aangeven en specificeren naar aantal, gewicht, colli, kleur- en typeaanduiding. Ook dient hij duidelijk aan te geven, of deze zaken en/of partijen van zaken bestemd zijn voor opslag, voor overslag, dan wel Value Added Logistics.

12.3. Alle vrachtkosten, belastingen, heffingen, boeten en dergelijke, verband houdend met de zaken, die bij inontvangstneming of achteraf moeten worden betaald, zijn voor rekening van de Ondernemer en moeten door de Ondernemer op eerste verzoek van Pakkethelden worden betaald.

12.4. De Ondernemer is verplicht om Pakkethelden van te voren op de hoogte te stellen indien de Ondernemer zaken onder rembours wil laten leveren. In dat geval zal de Ondernemer vooraf aan Pakkethelden een voorschot betalen dat voldoende is om het rembours uit te betalen. Indien Pakkethelden niet uiterlijk op het moment dat de rembours moet worden betaald aan de leverancier een voldoende voorschot heeft betaald aan Pakkethelden , zal deze de betreffende zaken niet in ontvangst nemen. De leverancier wordt alsdan doorverwezen naar de winkel/ Ondernemer. Eén en ander laat de verschuldigdheid van de opdrachtsom aan Pakkethelden overigens onverlet.

12.5. Indien de Ondernemer aan klanten onder rembours laat leveren, zal Pakkethelden voor en namens de Ondernemer de betreffende geldsommen in bewaring nemen en aan de Ondernemer afdragen.

12.6. Pakkethelden is niet verantwoordelijk voor de verzekering van de door Ondernemer in opslag gehouden zaken. Ondernemer dient bij de eigen verzekeraar een tweede risico adres op te geven.

12.7.  Ondernemer aanvaardt de aansprakelijkheid voor gevolgschade van de in opslag aanwezig zijnde goederen en verplicht zich dienaangaande te verzekeren.

Afhaal

13.1. Dit artikel is, in aanvulling op de voorgaande artikelen, van toepassing indien en voor zover sprake is van Afhaal van door consumenten gekochte zaken.

13.2. Indien de Ondernemer dat wenst, kan Pakkethelden door consumenten in de winkel gekochte zaken die bij Pakkethelden in Opslag zijn, aan consumenten verstrekken. Pakkethelden is daartoe gedurende 4 uur per dag, 5 dagen in de week open voor consumenten. Op zaterdag en zondag is Pakkethelden gesloten. Tijdens schoolvakanties gelden andere openingstijden.

1.3.     De Ondernemer is verplicht ervoor zorg te dragen dat de consument op het gewenste moment van Afhaal beschikt over afdoende bewijs dat de betreffende consument recht heeft op afgifte van de betreffende zaak. Daartoe zal de Ondernemer de klant voorzien van een uniek afhaalformulier met een doortelnummer, dat moet matchen met de betreffende zaak. Tevens is de Ondernemer verplicht om tijdig, vóór dat de klant bij Pakkethelden de zaak komt afhalen, te bevestigen dat de betreffende zaak aan de betreffende klant mag worden afgegeven. Pakkethelden spant zich zoveel mogelijk in om te controleren of het nummer op het afhaalformulier correspondeert met het nummer van de zaak, maar kan niet aansprakelijk worden gehouden indien het door de consument verstrekte bewijs achteraf onjuist blijkt te zijn.

13.4. Indien zaken niet in Opslag zijn bij Pakkethelden, kan Pakkethelden ervoor zorgen dat bepaalde goederen worden opgehaald bij de Ondernemer. Tevens kan de afspraak gemaakt worden dat Pakkethelden bij aflevering van zaken bij de Ondernemer het bedrijfsafval mee te nemen. In dat geval is de Ondernemer verplicht het bedrijfsafval op deugdelijke wijze, adequaat lucht- en waterdicht verpakt aan Pakkethelden aan te leveren.

Toepasselijk recht, bevoegde rechter

14.1. De Overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Nederlandse recht.

14.2. De bevoegde rechter van de rechtbank te Rotterdam is bij uitsluiting bevoegd kennis te nemen van geschillen voortvloeiende uit en/of samenhangend met de Overeenkomst.

Nietigheid

15.1. Indien enige bepaling uit de Overeenkomst nietig, vernietigbaar dan wel anderszins onverbindend mocht blijken, dan laat zulks de geldigheid van de overige bepalingen onverlet en zullen partijen de nietige, vernietigbare dan wel anderszins onverbindende bepaling vervangen door geldige, die zoveel mogelijk beantwoorden aan de nietige, vernietigbare dan wel anderszins onverbindende bepalingen.